Geschiedenis van ss "Meerkerk"


Gebouwd bij:

A.G. Bremer Vulkan, Vegesack-Bremen

BRT / DWT:

7.389 / 11.614

Voortstuwing:

Triple expansie stoommachine, 4.400 ipk, 12,5 mijl
 

In 1916 te water als Nienburg in 1919 opgeleverd en uitgeleverd aan The Shipping Controller, Londen

  In 1921 Tamora

VNS:

In 1921 - 1946 VNS als Meerkerk

 

In 1933 verbouwd bij de RDM en voorzien van een Maiersteven, Brt=7.995 Dwt=11.155, vermogen=4.800 ipk bij 14 mijl na plaatsing van een LD-turbine voor afgewerkte stoom.

Op 16 juni 1946 lag de Meerkerk bij de Midden-Steenbanken te wachten op een loods. De loodsdiensten functioneerden in die tijd nog niet naar behoren en door het wachten is de Meerkerk afgedreven in een gebied dat nog niet van mijnen gezuiverd was, bij Westkapelle op de Domburger Rassen, op 51°37'NB. en 03°24'OL. Hierdoor kwam het schip op een mijn terecht welke ontplofte bij het achterschip tussen ruim 4 en 5. Er ontstond behoorlijk wat paniek onder de opvarenden. Een aantal mensen sprong overboord, ondanks de waarschuwing dit niet te doen. Hierbij verloren in totaal 12 opvarenden het leven.Ondanks pogingen het schip te bergen is het op 19 juni officieel als verloren beschouwd.

 


TERUG